Miksi suomalaiset lähtevät kesämökille?

Kesämökillä käyminen ei ole yleistä Japanissa. Kun eka kerta kuulin mieheltä, että hänen perheellä on oma kesämökki, minua yllätti ja ajattelin, että hän on todella rikas ihminen, koska Japanissa yleensä rikkaat ihmiset omistavat mökkejä. 😂


Minun ensimmäinen kesämökkikausi oli täynnä yllätyksiä. Saunasta suoraan järveen (minä en mene yleensä veteen koska en osaa uida. 😅), kalastamaan veneellä järvelle, grillataan mökin pihalla, pelataan mölkkyä jne... Kaikki olivat minulle uusia kokemuksia ja ihmettelin, kuinka suomalaisten elämä on lähellä luontoa. Suomalaiset rakastavat luontoa ja tietävät, että miten voi nautiskella parhaiten luonnosta. 





Riippuu missä on syntynyt ja kasvanut Japanissa, mutta minun kotikaupungissa ei ole paljon mahdollisuuksia leikkiä "luonnossa". 

Esimerkiksi lapsuuden aikana menin isotädin miehen kanssa merelle kalastamaan. Olin heidän luona kesälomalla. Hän harrastaa kalastusta ja kutsui minut lähtemään yhdessä. Vielä aamuyön aikana, muistaakseni klo 3.30 aikaan heräsimme ja lähdimme pimeässä. Me olimme koko päivä kalastamassa. Koko päivän auringonvalossa ollessa poltin ihoni. Iho oli ihan punaista, suihkussa käydessä sattui kovasti, mutta silti se kokemus jäi mieleen todella kauniina ja ihanana kesän muistona, koska kalastus on harvinainen kokemus. 


Suomessa on todella helppo käydä kalastamassa, vaikka ei ole merta lähellä, voidaan käydä järvellä. Lapset myöskin osaavat käsitellä kalastusvälineitä itse. Mökillä voidaan tehdä muitakin juttuja luonnossa. Lapset saavat oppia kaikenlaisia juttuja semmoisessa ympäristössä.


Aikuiset saavat olla omassa rauhassa hiljaisuudessa mökillä. Minua yllättää, että jotkut suomalaiset ovat melkein koko ajan mökillä, varsinkin kesällä. Minä kuulin joskus, että suomalaiset käyvät mökillään, koska siellä voidaan olla erillään arjesta. Ei ole kauppoja lähellä, jossain mökillä ei ole verkkoja. Ymmärrän, että välillä halutaan olla sellaisessa paikassa, jossa EI ole ihan kaikkea. Minun mielestä suomalaiset rakastavat sydämestään rauhaa ja hiljaisuutta. Minä olen enemmän kaupunki-ihminen ja tykkään käydä välillä kesämökillä, mutta ei ihan joka viikonloppu. 😅😂


Lähdetkö sinä usein mökille?

Kiitos kun luit loppuun asti ❤️ 
Jos tykkäsit tästä blogista, jaa muille ja jätä kommentti 🥰 

Jos sinulla on jotain aihetta, mistä haluat lukea, 
(vaikka Japanista)
Jätä vaan kommentti 🥰 🙏 
Minä kirjoitan mielellään siitä aiheesta 🤗

Arigato matane!

Kommentit

  1. Kiva kirjoitus. Minä tykkään kovasti olla mökillä. Täällä todellakin ollaan lähempänä luontoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ☺️ Suomalaiset rakastavat luontoa...🌿☀♥ Ja se on ihana ja tärkeä juttu. 😌

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit