Japanilaiset nimet

Suomalaisessa kalenterissa on mitä japanilaisessa kalenterissa ei ole. Se on nimipäivä. Japanissa ei ole nimipäivää ja minä yllättyin kun kuulin eka kertaa nimipäivästä. 




Koska ei ole Japanissa nimipäivää, ei minulla ole virallista "Yuukan" nimipäivää. Minä keksin itselle, että "Jukka" nimipäivä voi olla minulle sopivaa, koska Yuuka ja Jukka kuulostaa vähän samalta. 😁


Japanilaisten nimellä on yleensä merkitys. Kun lapsi syntyy, vanhemmat antavat sellaisen nimen, millaiseksi ihmiseksi toivovat lapsen kasvavan. Esimerkiksi minun nimi on Yuuka ja kirjoitetaan Kanjeilla, eli Kiinasta peräisin kirjoitus merkeillä, 由和, mikä tarkoittaa "vapautta" ja "rauhaa". Minun vanhemmat toivoivat, että minä kasvan ihmiseksi, joka rakastaa vapautta ja rauhaa. Voin sanoa olevani sellainen ihminen, jonka vanhemmat toivoivat. ☺️


Kun olin alakoulu ikäinen, sain kotitehtäväksi kysyä vanhemmilta minun nimen merkitystä. Se kotitehtävä on yleinen, eli voi sanoa, että melkein kaikilla nimillä on jotain tarkoituksia.


Sen takia minua yllätti, kun kaveri sanoi, ettei ole mitään tarkoitusta hänen omalla nimellä. 😳 En tiedä, millä perusteella suomalaiset antavat lapsille nimen. Ainakin meidän pojille annettiin sellaiset nimet, jotka Japanissa myös käytetään pojan nimenä. Onneksi löytyy samanlaisia nimiä molemmista maista. ☺️ Esimerkiksi Aki on yksi nimi, jota käytetään Japanissa myös. Akin nimi voi tarkoittaa monenlaisia, mutta tulee mieleen Akin sanasta ensimmäisenä"秋" (aki), joka tarkoittaa "syksy". 


Tiesitkö muuten, että yleensä japanilaisilla ei ole toista nimeä? Tiesitkö, että Japanissa nimet kirjoitetaan sukunimi ensin ja sitten etunimi? Nimestä voisin kirjoittaa lisää, mutta en jaksa kirjoittaa pitkään, niin lopetan tähän tänään. 😁


Onko sinun nimillä jotain tarkoitusta? Tiedätkö miksi sinä sait juuri sen nimen? 😄


Kiitos kun luit loppuun asti ❤️ 
Jos tykkäsit tästä blogista, jaa muille ja jätä kommentti 🥰 

 Jos sinulla on jotain aihetta, mistä haluat lukea, 
(vaikka Japanista)
Jätä vaan kommentti 🥰 🙏 
Minä kirjoitan mielellään siitä aiheesta 🤗


Arigato matane!

Kommentit

  1. Japanilaiset nimet on kiinnostava aihe, kiitos kun kirjoitit tästä. Mielenkiintoinen kirjoitus😊

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit