Pyydänkö minä liikaa anteeksia?

 Japanilaiset käyttävät aika usein sanaa "Sumimasen", jonka päätarkoitus on anteeksipyyntö, mutta sillä on muut tarkoitukset myöskin. Esimerkiksi vaikka joku piti oven auki päästäkseen muita ihmisiä, voi sanoa hänelle "Sumimasen". Semmoisessa tilanteessa tätä sanaa voi tulkita "anteeksi tästä vaivasta ja kiitoksia." Eli sillä yhdellä sumimasenin sanalla voi olla anteeksipyynnön ja kiittämisen molempia tarkoituksia. Tämän takia japanilaiset käyttävät paljon "sumimasen" sanaa. Minäkin käytin sitä sanaa aika usein ihan luonnollisesti.


Marulle välillä anteeksipyyntö ei riitä


Niin, sitten kun tulin Suomeen, opin, että sumimasen on suomeksi anteeksi. Alussa olen käyttänyt anteeksia samalla tavalla kuin sumimasen, eli vaikka jos joku pitää minua varten oven auki, sanoin anteeksi. Mutta huomasin myöhemmin, että suomalaiset eivät käytä anteeksi sanaa semmoisessa tilanteessa. Huomasin myös, että olen pyytänyt ihan turhaa liikaa anteeksia ihmisiltä.😅 Näköjään Suomessa ei ole hyvä sanoa liikaa anteeksia, nii lopetin käyttämään sitä sanaa, jos ei sovi tilanteisiin. Alussa oli hankala, koska melkein automaattisesti tuli suusta anteeksi-sana. (Ilmeisesti Japanissa olen "pyytänyt anteeksi" hieman liikaa.😂) mutta olen nykyään tottunut käyttämään enemmän "kiitos" sanaa sanan anteeksi sijaan.


Välillä tulee mieleen, että sanonko minä liikaa kiitosta? 😅 Töissä myöskin sanon usein työkavereille kiitos. Joskus joku työkaveri sanoi, ettei tarvitse kiittää, koska se, mitä hän teki minulle, kuuluu töihin. Mutta minun mielestäni saa ja on hyvä kiittää. Ainakin parempi kuin anteeksipyyntöä. 😅


Mitä mieltä sinä olet? Käytätkö sinä enemmän sanaa "kiitos" vai "anteeksi"? 


Kiitos kun luit loppuun asti ❤️ 

Jos tykkäsit tästä blogista, jaa muille ja jätä kommentti 🥰 


Arigato matane!

Kommentit

  1. Minusta kiitos sanaa ei koskaan käytä liikaa. Anteeksi sanaa käytän harvemmin kuin kiitosta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmaan on hyvä käyttää kiitos sanaa paljon 🤗❤️

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit