Miksi suomalaiset kuluttavat paljon maitoa?

 Niin, miksi? 😳


Eilisen postauksessa myös kerroin, että Japanin ja Suomen kulttuuri ero vaikuttaa minun arkeen. Niistä yksi on maidon kulun määrä. Suomi kuluttaa koko maailmassa eniten maitotuotteita. Sen määrä on noin 130kg vuodessa henkilöä kohti. Toisaalta Japanissa kulutetaan noin 30kg. Suomessa asuessani selkeästi minun maidon/maitotuotteiden kulutus määrä on lisääntynyt. 

Viikon ruokaostoksessa ostamme ainakin 4-5L maitoa. Joskus pitää lähteä ostamaan lisää. Tässä kuvassa on jogurtti ja kauramaito myöskin.


Minun Japanin perhe oli 5 henkeä. Minun vanhemmat, isoveli, minä ja mummo. Silloinkin muistaakseni jääkaapista löytyi vain 1-2 litraa maitoa ja sen määrä riitti koko viikolle. Nyt Suomessa minun perhe käyttävät paljon enemmän. Esimerkiksi maito menee pelkästään puuroon vähintään 2 litraa viikossa ja sen lisäksi pojat juovat aina maitoa ruoan kanssa. Suomalaisiin ruokiin käytetään usein ruokakermaa tai maitoa. Kaupassa olen nähnyt, että joku ostaa pari kymmentä litraa maitoa. Ostoskärry oli täynnä maitoa 😳


Minun ensimmäiset pari vuotta Suomessa, vaikka halusin kokata jotain suomalaista ruokaa, usein piti jättää kokkaamatta, koska meillä ei ollut ruokakermaa. Japanilaisessa ruoassa ei käytetä kermaa, nii silloin kermaa ei ollut minun ostoslistassa. 😅


Kuitenkin olen tottunut suomalaiseen elämään, teen suomalaisia ruokia myös. Ja juon kahvia maidon kanssa paljon enemmän kuin Japanissa. Sekin yksi syy, miksi minun maitotuotteiden kulut on noussut. Sitten Suomessa käytetään juustoa myös leivän päälle, salaatille jne. Suomessa maitotuotteet ovat peruselintarvikkeita. 🥛🧀


Minua yllätti se, että suomalaiset kuluttavat paljon rasvatonta- ja kevytmaitoa. Japanissa suositellaan vähärasvaista maitoa, silloin kun jolla on kolesterolin arvone kanssa ongelmaa, eli yleensä juodaan täysmaitoa. Mutta se on helppo kuvitella, miksi Suomessa on suositus juoda vähärasvaista maitoa. Koska kulutetaan älyttömän määrää, terveysvaikutuksista myös pitäisi huolehtia. 


Kiitos kun luit loppuun asti ❤️ 

Jos tykkäsit tästä blogista, jaa muillekin ja jätä kommentti 🥰 


Arigato matane!


Kommentit

Suositut tekstit