Syödäänkö Japanissa leipää?

 Japanissa voi jakaa ihmisiä kahteen tyyppiin. Ihminen, joka syö aamupalaksi riisiä, vai ihminen, joka syö aamupalaksi leipää. Minä olin riisin puolen ihminen. Ei ollut harvinaista, että syön riisiä päivässä jokaisella aterialla.


Sellainen ihminen, joka rakastaa riisiä, muutti Suomeen. Suomessa minua odotti ruisleipä. Minulle se oli alussa eksoottinen, mutta kun tottuu siihen enemmän pikkuhiljaa, tykkäsin enemmän. Japanissa myös syödään leipää, mutta ei ole samankaltaista ruisleipää kuin suomalainen ruisleipä tavallisessa leipomossa. 


Silti löytyy Japanissa erilaisia leipiä, mitä EI löydy Suomessa. Sellaisia leipiä löytyy todella paljon, nii haluan esittää tänään kolme niistä, mitä me ostettiin viime kerralla Japanissa käydessä.


Minun Japanin kodin samalla kadulla on yksi vanha leipomo, joka on toiminut jo minun lapsuuden ajasta. En voinut uskoa silmiäni, kun näin olevan edelleen auki tämä leipomo. Oli minulla outo, mutta todella lämmin olo, kun kävin minun poikien ja miehen kanssa siellä, jossa kävin usein kun itse olin lapsi. 


No, siinä ylläolevan kuvan ylärivin keskellä olevan leipää en koskaan ole nähnyt Suomessa.

Tämän pötkylän muotoisessa sämpylässä sisältää paistettuja nuudeleita, eli 焼きそば(yakisoba). Leipä on japaniksi パン, eli pan. Tämä leivän nimi on yakisoba-pan. Japanissa löytyy tälläisiä sämpylöitä, jonka välissä on jotain nuudeleita. Esimerkiksi on olemassa myös spagettileipä, eli sämpylässä on spagetti, jonka maustettu yleensä ketsupilla.


Sitten Japanissa myös syödään paljon vehnäpaahtoleipiä, mutta ne ovat pikkasen erilaiset kuin suomalaisten. Japanissa yleisin vehnäleipä on 食パン(shoku-pan), eli Japanilainen maitoleipä. Kuvassa näkyy yakisoba-panin vieressä. Se on yleensä pikkasen isompi kuin suomalaisen paahtoleipä ja maussa tuntuu vähän makeutta, koska sisältää maitoa ja pienen määrän sokeria. Se on todella pehmeä ja herkullinen. 🍞 Minä odotin samanlaista makua kun hankin paahtoleivän pussin kaupasta Suomessa, niin pikkasen minua järkytti. Sen jälkeen olen kaivannut pitkään shoku-panin makua, nii joskus leivoin itse. 


Itse tehty shoku-pan 


Sitten ensimmäisen kuvan alarivillä oikealla puolella olevan leipä. Tämän leivän nimi on "Anpan". "An" tarkoittaa anko, eli makea adzukipapu tahna. Eli leipä, jossa sisältää makea adzukipapu tahna. Siis "leipä". Kun juttelen minun  miehen kanssa japanilaisesta leivästä, aina tämä herättää keskustelua. Koska Suomessa makea leipä ei kutsuta leiväksi, se on pulla. Toisaalta Japanissa kaikki kutsutaan paniksi, eli leiväksi, vaikka on makea. 😅


No, tuli vähän pitkä teksti. Oliko mielenkiintoisia "leipiä" sinulle? 🤭 Haluatko kokeilla syödä joskus sämpylöitä nuudelin kanssa? 😁 


Kiitos kun luit loppuun asti ❤️ 

Jos tykkäsit tästä blogista jaa muille ja jätä kommentti 🥰 


Jos sinulla on jotain aihetta, mistä haluat lukea, 

(vaikka Japanista)

Jätä vaan kommentti 🥰 🙏 

Minä kirjoitan mielellään siitä aiheesta 🤗


Arigato matane!

Kommentit

  1. Nuudeleita leivän sisällä - en ole ikinä kuullutkaan! Se pitää testata!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo en ole koskaan nähnyt sellaista sämpylää Suomessa. Hotdogin sämpylä sopii varmaan hyvin nuudeleiden kanssa 😄

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit