Japanissa siitepölyallergia!? Sugipuu(杉、スギ)

Työ meni hyvin, aurinko paistaa, lämmin keli... Tänään töistä kotiin tullessa, minä olin ollut hyvällä mielellä... Kunnes näin bussissa täynnä olevan katupölyä. Auringonvalon alla pöly näkyy selkeästi ja se oli ihan niin kuin sumu. En halunnut hengittää, teki kovasti mieli käydä suihkussa. 


Minulla on katupöly- ja siitepölyallergiat. Vähän silmät kutittaa ja aivastuttaa tämän vuosikauden aikana. Tuntuu ikävältä, mutta nämä oireet ovat paljon parempi kuin näitä oireita, mitkä minulla oli Japanissa.


Monet suomalaiset sanovat haluavansa käydä Japanissa keväällä. Tiedän ja ymmärrän, koska silloin kirsikkakukat kukkivat todella kauniisti ja lämmin keli. Japanin kevät ovat ihanat... Jos sinulla ei ole siitepölyallergiaa.


Sugipuun metsä Japanissa 


Minulla on aika pahaa sugi-siitepölyallergiat. Sugi on Japanilainen puulaji. Se on pehmeä ja kasvaa nopeasti pystysuoraan, eli helppo käsitellä. Japanissa sugipuita on käytetty vanhanajalta nykyaikaan asti vaikka rakennuksiin, veneeseen ja muihin kaikenlaisiin puutavaroihin. Sen takia Japani metsitti hirveästi sugipuita ja tällä hetkellä Japanin metsitytyistä metsistä melkein 20% on Sugipuita. Ja suuren määrän japanilaisilla on sugi-siitepölyallergiat.


Keväällä minulla on nenän vuotoa koko ajan, silmät eivät aukea, koska kutittaa ja tulee koko ajan kyyneleitä, ja aivastuttaa monta kertaa päivässä. Vaikka siitä on kulunut jo yli 10 vuotta, vielä muistan, että joskus junassa aivastelin noin 10 kertaa peräkkäin ja kaikki muut katsoivat minua kohti. 😅 Pahin aikana oli pakko tunkea molempiin sieraimiin nenäliinoja ja sen piilottaakseni kasvomaski päälle. Vaikka minä söin allergia lääkkeitä, oire oli aika pahaa.


Niin, sen takia minun allergia oireet Suomessa ovat pienet ja olen niin iloinen, kun en tarvitse tunkea sieraimiin nenäliinoja. 🤭 

En tunnu hyvältä olla bussissa, jonka sisällä on täynnä katupölyä, mutta seuraavalla kerralla yritetään olla positiivisena muistamalla kuinka pahempia oireita minulla oli Japanissa.


Kiitos kun luit loppuun asti ❤️

Jos tykkäsit tästä blogista, suosittele muillekin ja jätä kommentti 🥰 

Arigato matane!

Kommentit

  1. Japanissa on käytetty kasvomaskeja jo ennen koronaa. Johtuuko se ilmansaasteista vai siitepölystä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentista ❤️ tämä on itse asiassa todella hyvä kysymys, kirjoitan tämän päivän blogissa vastauksen, nii odottaistko tekstin julkaisua☺️

      Poista
  2. Täällä keväisin talven hiekoitus sepelit murskaantuvat auton renkaiden alla. Tästäkin johtuu suuret pöly määrät. Japanissa ei varmaan tarvitse hiekoittas teitä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentista ❤️ olen kotoisin läheltä Tokiota nii siellä ei tarvitse ollenkaan hiekoitusta, mutta ilmeisesti pohjoisemmassa paikassa, jossa sataa hirveästi lunta, hiekoitetaan😄

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit