Onko Japanin asiakaspalvelu hyvä? (2)

Tänään on Eilisen postauksen jatko

Eilisen postauksessa kerroin minkälainen asiakaspalvelu ja miltä minä tuntuu Japanissa.


Tänään haluan kertoa, miltä minä tuntuu Suomen asiakaspalvelusta.


Kun mietin tästä asiasta, kuvittelin ensin olevani jonossa kassalla. Nyt on minun vuoro ja sanon kassaajalle "Hei." Hymyileekö kassaaja? Ei. Hän aloittaa skannaamaan tuotteita ja kun skannattu kaikkia, kassaaja kertoo summan. Minä maksan sen kortilla. Hän sanoo "kiitos, hyvää päivän jatkoa. 😐" Sitten miinä sanon"kiitos samoin ☺️" Vasta silloin hän nostaa suun reunaa ylöspäin ja sanoo minulle "kiitos. 🙂"


Voi että suomalaiset! 😂 Tykkäänkö minä tästä asiakaspalvelusta? No itse asiassa kyllä! Jotkut kassaajat ovat ystävällisempi ja tietysti siitäkin minä tykkään. Mutta arjessa tuntuu, että tämä on hyvä "etäisyys" asiakkaan ja kassaajan väliin. 


Maru demonstroi suomalaisen asiakaspalvelijan 
perus ilmeen


Vaikka Suomessa hymy voi olla vähemmän, tarjoaako huonoja asuakaspalveluja? Ei! Ainakin minun mielestäni suomalaisten suuren osan asiakaspalvellijat ovat "ammattilaisia", koska he osaavat vastata hyvin kysymyksiin ja osaavat myös toimia poikkeamassa tilanteessa. Japanilaisessa asiakaspalvelussa on yleensä tiettyjä tapoja, jonka kaikki noudattaa sitä ja monet eivät osaa päättää poikkeavassa tilanteessa itse mitä tehdä. Monet lähtevät kysymään esimieheltä, mitä pitäisi tehdä ja vaikuttaa minulle, että he olisivat hyvin ohjelmoituja robotteja. 


Minä haluan mainita myös, että suomalaiset asiakkaat myös ymmärtävät hyvin asiakaspalvelijoita. Monet suomalaiset ymmärtävät, että he ovat vain "töissä", ja eivät lähteä valittamaan, vaikka ei ole hymyä ollenkaan asiakaspalvelijalla. Japanissa voisi suututtaa jotakuta, jos asiakaspalvelijat näyttävät äkäisiltä. Minä ainakaan en ole koskaan Suomessa nähnyt sellaisia tilanteita, että asiakkaat suuttuvat juuri sen takia. 


No, kummasta palvelusta minä tykkään enemmän? Molemmilla on hyviä ja huonoja puolia. Japanissa on hymyä melkein kaikilla asiakaspalvelijalla, mutta joskus palvelu voi olla "liian" ystävällistä, ja se väsyttää minua. Kuitenkin japanilaiset asiakaspalvellijat ovat tarkkaavaiset, niin saadaan ainutlaatuisia palveluja myöskin useampaan kertaan. Suomessa hymyä  voi olla vähemmän, mutta yleensä asiakaspalvelijat ovat ammattilaisia ja osaavat vastata hyvin kysymyksiin ja toimia poikkeavassa tilanteessa. Hmm... En voi sanoa kummasta tykkään enemmän, mutta kun minä olen enemmän omaa rauhaa rakastavan ihminen, niin viihdyn ehkä paremmin Suomen asiakaspalvelussa...



Kiitos kun luit loppuun asti ❤️ 

Jos tykkäsit tästä blogista, suosittele muillekin ja jätä kommentti 🥰 

Arigato matane!

Kommentit

Lähetä kommentti

Suositut tekstit