Miksi suomalaiset kysyvät "Haluatko"?

Siis miksi suomalaiset käyttävät "haluatko" sanaa, kun pyytävät tekemään jotain hommaa? Esimerkiksi vaikka töissä esimies tulee antamaan minulle homman ja sanoo "haluatko tehdä seuraavaksi tätä hommaa?" No siis vastanko minä siihen"kyllä, haluan." Vaikka en halua?😂 Minä aina vastaan silleen,  "en tiiä haluanko mut kyl voin tehä." 😅


Kun pyytävät minulta jotain "haluatko" muodossa, en halua vastata siihen "en halua." Koska se vastaus kuulostaa kylmältä. Kyllä, haluan tehdä töitä, mutta jos vastaan siihen "Joo, haluan." kuulostaako, että olen liian innoissaan? Minä tykkään töistäni, mutta jää kysymys merkki, että haluanko OIKEASTI juuri sitä hommaa tehdä?

 

Ymmärrän, että olen ottanut liian kirjaimellisesti. Mutta japaninkielessä kysytään "Voisitko" tai "Tekisitkö" muodossa. Minä kysyn melkein aina "Voisitko" muodossa, koska minusta se tuntuu kohteliaalta. Sen takia olen järkyttynyt, kun miehen mielestä "haluatko..." on vielä pikkasen kohteliaisempi muoto, koska siihen on varaa kieltäytyä. 🤔 



Minä käytän "haluatko" muotoa, kun on vaihtoehtoja. Minusta tuntuu oudolta, kun pyydetään tekemään hommia "haluatko" muodossa, koska se on työ. Töissä yleensä kieltäytyminen ei ole vaihtoehdossa (ainakaan minun mielestä), jos ei ole järkeviä syitä. Minä teen töitä, mitä minulle annetaan. Jos minä OIKEASTI EN HALUA, silloin sanoisin "en halua", mutta sellainen tilanne on todella harvinaista. 




Tämän päivän aihe oli vähän vaikeaa kirjoittaa, tuli liian monimutkaiseksi, mutta kuitenkin kiitos kun luit loppuun asti ❤️ 

Jos tykkäsit tästä blogista, suosittele muillekin ja jätä kommentti 🥰 

Arigato matane!

Kommentit

  1. Olen kanssasi täysin samaa mieltä! Mun mielestä tämä nykyään käytössä oleva ”haluatko” on melkein manipulointia. Joskus sanonkin, että ”en halua, mutta voin sen silti tehdä” ja olen tyrmistynyt, sillä mun mielestä tätä sanaa käytetään nykyään väärässä paikassa! Mua ärsyttää tämä ”haluatko”-kysely, kun kuitenkaan siihen ei odoteta aitoa vastausta. Entä jos EN halua? Mun mielestä pitää kysyä ”voitko” tai ”voisitko”. 🤨

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Olen iloinen siitä, että muillakin on samaa mielipidettä tästä aiheesta 😂 Joo, minustakin "voisitko" on hyvä muoto kysyä!

      Poista
  2. Onpa hyvä ja asiallinen kysymys - siis se, että miksi kysytään "Haluatko?", kun tosiasiassa vain tarjotaan tehtäväksi. Itse asiassa en kyllä muista törmänneeni tuollaiseen, eli ei se ihan tavallinen tapa Suomessa ole. Tai sitten se on ihan uusi tapa. Ei ennen pomo kysynyt edes, "Tekisitkö?", "Ehtisitkö?" tai "Voisitko?" vaan kertoi, mitä pitää tehdä. Itse suosisin lähinnä muotoa "Ehditkö tehdä..." mutta kyllähän konditionaali (-isi) hyvin tavallinen on puhekielessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Ai jaa, minusta tuntui ihan yleinen tapa kysyä "haluatko", mutta voi olla että se jäi minulle kovasti mieleen, koska aina olen miettinyt tätä, kun joku kysyy minulta "haluatko". Vai riippuisiko alueesta?🤔 Mutta "ehtisitkö" on hyvä, nii minä varmaan jatkossa otan sen käyttöön ☺️

      Poista
  3. Haluatko kuulostaa siltä, että esimiehesi haluaa olla sinulle kohtelias, eikä se ei ole aiemmin ollut todellakaan yleinen tapa kysyä asiaa. Vastauksesi on juuri oikea, siitä :-).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä saa kysyä silleen, eikä ärsytä minua, mutta jää vähän aikaa miettimään, että HALUANKO MINÄ OIKEASTI? Siis vähän filosofia tyyppinen kysymys tulee minulle itselle 😂 Joo, varmaan jatkaan silleen vastata 😂

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit