Miksi japanilaiset käyttävät kasvomaskeja?

Eilisessä postauksessa kirjoitin, että minä käytin kasvomaskeja piilottaakseni sieraimiin tungettuja nenäliinoja. Sitten tuli hyvä kysymys kommenttiin: miksi Japanissa on käytössä kasvomaskeja jo ennen koronaa?  Tämä oli tosi hyvä kysymys! Koronan aikana itsellekin tullut mieleen, mutta en koskaan selvittänyt miksi japanilaiset käyttävät kasvomaskeja arjessa.



Googlasin ja tuli hyvä sivu ensimmäisenä hakutuloksena: https://toyokeizai.net/articles/-/421202 (japaninkielinen) Tämä sivu kertoo historian kannalta miksi japanilaiset käyttävät kasvomaskeja. Se oli mielenkiintoinen lukea minulle, niin jaan teille myös tiivistettynä ☺️


Vuonna 1836, englantilainen lääkäri keksi keuhkoa sairastunut potilaalle hengityssuojaa, joka näyttää melkein samanlaiselta kuin nykyinen kangasmaski. Väri oli musta. Sisällä oli ristikon muotoisen metalli juttu, joka ylläpitää lämpöä ja kosteutta hengittämällä sitä kautta. Se kasvomaski tuli Japaniin 1870 luvulla. Japanilaiset, pääosin tokiolaiset pitivät päälle sitä muotina. Eli Japanissa oli jo käytössä kasvomaskeja yli 140 vuotta sitten. 😳 


1900 luvulla keuhkorutto oli liikkeellä ja lääkärit myös ottivat käyttöön valkoisia kasvomaskeja tartunnan estämiseksi. Samana aikana tokiolaisilla oli päällä maskeja, kun ilma on kylmää, eli käyttivät sitä talviasusteena. Vuonna 1918 espanjantaudin pandemia ja siitä lähtien kasvomaskien käyttö on levinnyt koko Japaniin. 


1960 luvulla Japanin talous on kasvanut nopeasti, eli Japanin talousihme ja se aiheutti huonoa ilmanlaatua. (Nykyaikana ilmanlaatu on paljon parempi) Sen lisäksi 1980 luvulta siitepölyallergia on yleistynyt, nii kasvomaski jäi japanilaiseen arkeen.


Nykyaikana jotkut käyttävät siksi, että vain eivät halua näyttää toisille naamansa. Myös yleisesti japanilaiset ovat huomaavaisia muita kohtaan, sen takia kun itse on flunssassa, käyttävät maskeja, ettei tartuta muille. Nuoret japanilaiset käyttävät myös muotina. Minua yllätti, että 140 vuotta sitten silloinkin japanilaiset tykkäsivät kasvomaskien ulkonäöstä ja pitivät päälle ihan muotina 😳


Minä itse olen käyttänyt maskeja, kun en jaksanut meikata, siitepöly kausina, tai olen flunssassa. 


Suomessa koronan jälkeen ei jäänyt maskien käyttö suomalaiseen arkeen. Mutta olisiko hyvä idea käyttää kasvomaskeja vaikka talviasusteena? 😷😄


Kiitos kun luit loppuun asti ❤️ 

Jos tykkäsit tästä blogista, suosittele muillekin ja jätä kommentti 🥰 


Arigato matane!

Kommentit

  1. Mielenkiintoinen aihe! Minulla on aina ollut käsitys, että kasvomaskia käytettäisiin suurkaupunkien ilmansaasteiden takia. Koronan myötä tietenkin tartuntojen hillitsemiseksi.
    Kasvomaskin ollessa pakollinen pahimpina koronavuosina, siihen tottui yllättävän nopeasti ja oli jopa ihan kiva kun sai kulkea kaupassa "tuntemattomana". Vaikka joskus tekisi mieli laittaa maski käydessä jossain, ei sitä uskalla tehdä ettei kanssaihmiset luule että minulla olisi joku tarttuva tauti ja pelottelisin muita :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulemma monet ajattelevat että Tokiossa on todella huono ilmanlaatu 😅 no ehkä laatu on huonompi kuin Suomen, mutta ei ole niin pahaa. Ainakaan ihmiset eivät käytä siitä syystä maskeja.

      Ja kyllä olen täysin samaa mieltä! En minäkään uskalla käyttää enää kasvomaskeja Suomessa 😂

      Poista
  2. Minä olen aina luullut, että turistit käyttävät maskia tartunnan pelossa. Aika hauska tietää, että asiassa on niin paljon eri puolia ja että maski on Japanissa NIIN vanha!! 😮
    Ite käytin koronan aikana pitempään kuin muut ja edelleen jossain tilanteissa. Mutta onhan maski asusteenakin hauska! Vaikkakin sen läpi onkin vaivalloista hengittää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ❤️ Joo, minullekin oli hauskaa tietää tästä asiasta 😄 kyllä, asusteena myös olisi hauska pukea ja minulle olisi paljon mukavampi, jos käyttäisin katupölyn aikana maskeja.

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit