Onko Japanin asiakaspalvelu hyvä? (1)

 Jotkut sanovat, että Japanin asiakaspalvelu on maailman paras laatuinen. Viime syksyllä kävin pitkästä aikaa Japanissa ja silloin minä itsekin huomasin, että Japanin asiakaspalvelu on todella erilainen kuin Suomen. Mutta, ONKO SE HYVÄ JUTTU?


Japanissa sanotaan, että"お客様は神様です。Okyakusama wa kamisama desu." eli suoraan käännettyä "asiakkaat ovat jumalat". Tämä kuulostaa silleen, että käsitellään asiakkaita jumalan arvoisena. Mutta, alunperin tarkoitus ei ollut sellainen. Joskus eräs japanilainen laulaja sanoi, että hän kuvittelee laulavansa jumalien edessä aina kun hän esiintyy. Valitettavasti hänen sanansa tulkittu väärin.


Välillä Japanissa ollessa tuntuu, että työntekijät ovat liian ystävällinen asiakkaalle. Jossain kaupassa ostoksen jälkeen myyjä kuljettaa ostoskassin kaupan ulko-oveen asti ja antaa sen asiakkaalle vasta kun asiakas lähtee ulos. Sitten myyjä kumartaa asiakkaalle syvään. Tämmönen asiakaspalvelu ei ole hyvää. Jos minä itse olisin asiakas, en tunnu kivalta. Ostos on jo loppunut kassalla, haluaisin, että antaisi minulle jo oman rauhan. Tämmöisellä asiakaspalvelulla on myös riski, että osa asiakkaisista ajattelee olevansa itse "kuningas" ja valittaa ilman järkeviä syitä.


Tähän asti kirjoitin vähän negatiivisesti Japanin asiakaspalvelusta. Mutta totta kai on hyviä puolia myöskin. Monet tykkäävät Japanin asiakaspalvelusta ja minäkin tykkään, jos se ei ole liikaa. Kun kassaajat hymyilevät, se antaa ilo mieli. Japanilaiset ovat kohteliaita ja antavat ainutlaatuiset palvelut. Esimerkiksi jossain ravintolassa voi antaa pyyhkeitä sateessa tulleet asiakkaille. Semmonen asiakaspalvelu, joka antaa ilomielin, on hyvä, ja voin sanoa, että Japanissa on enemmän mahdollisuuksia saada sellaisia hyviä palveluja. 


Tämä teksti tulee pitkäksi, nii kirjoitan huomenna osa 2. 


Kiitos kun luit loppuun asti ❤️ 

Jos tykkäsit tästä blogista, suosittele muillekin ja jätä kommentti 🥰 

Huomiseen!


Arigato matane!


Kommentit

Suositut tekstit